Korzystasz z Google Analytics? Uważaj, naruszasz RODO

Od lat w 30 państwach EOG (Europejski Obszar Gospodarczy) na rozstrzygniecie czeka 100 skarg, dotyczących przekazywania danych Europejczyków do USA. Przepisy i sądy swoje, a administratorzy danych swoje. Ten spór mógłby się skończyć tylko w dwójnasób - prawo zostanie złagodzone lub zacznie być przestrzegane. Na razie jednak użytkownicy Google Analytics mogą mieć problem. Austriacki urząd ds. ochrony danych osobowych  (DSB) jako pierwszy wydal decyzję, że przekazywanie danych osobowych do USA w związku z korzystaniem z Google Analytics, jest niezgodne z przepisami RODO. Jak do tego doszło? Pewien użytkownik z Austrii zauważył, że jedna [...]

24.01.2022|

CIT estoński po liftingu – dla kogo i komu naprawdę się opłaca

CIT Estoński to modne hasło od czasu wprowadzenia Nowego ładu. Jak nazwa wskazuje system ten został oparty na rozwiązaniu estońskim (które jednak jest zdecydowanie prostsze od polskiego). Ze względu na wynikające z niego warunki i ograniczenia przedsiębiorcy dosyć rzadko z niego korzystają, bojąc się sztywnych procedur. Ja jednak namawiam do bliższego przyjrzenia się temu rozwiązaniu, ponieważ niesie ona całkiem nowe możliwości. Przy dobrej analizie może okazać się bardzo korzystne dla wielu przedsiębiorców. Zalety Estoński CIT to nic innego jak forma opodatkowania w ramach podatku dochodowego od osób prawnych. Od tradycyjnej formy różni się momentem [...]

17.01.2022|

Nowy ład w branży IT

Głównym hasłem, którym posługiwał się rząd wprowadzając Nowy ład był korzystny wpływ na gospodarkę Polski. Nie możemy jednak zapominać, że prawo jest nierozerwalnie związane z polityką. Tak więc Nowy ład jest przede wszystkim narzędziem politycznym. Niestety został napisany na kolanie, jest wewnętrznie sprzeczny, a te same pojęcia są w różnych miejscach różnie definiowane. Jest też niespójny z obecnym systemem podatkowym. Wiąże się to nie tylko z ogromnym stresem i ryzykiem dla przedsiębiorców. W artykule staram się „na zimno” i przystępnie opisać zmiany w kontekście przedsiębiorców, szczególnie z branży IT, nowych technologii, e-commerce. Główne [...]

17.01.2022|

Umowy w branży IT – prawne pułapki i niejasności. Na co należy zwrócić uwagę przy negocjowaniu umowy

Żyjemy w czasach cyfrowej transformacji. Większość przedsiębiorstw, małych i dużych, styka się z firmami świadczącymi usługi z branży IT. Może to być wdrożenie oprogramowania, usługi programistyczne, serwisowe/utrzymania (SLA - service level agreement) czy też usługi doradcze. Umowy na te usługi są najczęściej umowami mieszanymi. Oznacza to, że taka umowa zawiera elementy dotyczące wielu różnych elementów, typowych dla każdej z wyżej wymienionych usług. Podpisanie umowy IT zabezpieczającej chociaż w stopniu podstawowym interesy przedsiębiorcy wymaga znajomości branży i naprawdę dużej wiedzy. Ze względu na potencjalne pułapki, które zawierają wzory takich umów, warto przy jej zawieraniu posiłkować [...]

17.01.2022|

Sztuczna inteligencja. Pomoże Ci w wyborze pracownika, ale nie podpisze z nim umowy

Mimo że mamy już rok 2022, sztuczna inteligencja (ang. artificial inteligence, dalej „AI”) nadal kojarzy się głównie z filmami sci-fi, w których roboty zastępują ludzi, a czasem niszczą ludzką rasę. To wyobrażenie wpływa na nasze postrzeganie AI w życiu codziennym, a nawet na ocenę prawną tego zjawiska. Algorytmy w roli rekruterów Dobrym przykładem jest proces rekrutacyjny. Coraz częściej w wyborze potencjalnych kandydatów pomagają algorytmy, które analizują zebrane CV, uwzględniając konkretne kryteria. Algorytmy mogą ocenić na przykład, którzy z aplikantów spełniają wszystkie wymagania przyszłego pracodawcy. Dzięki takiemu rozwiązaniu rekruterzy oszczędzają czas, bo nie muszą już godzinami [...]

10.01.2022|

Pojęcie zapłaty za kryptoreklamę – wyrok TSUE ważny dla przedsiębiorców

Wynagrodzeniem za kryptoreklamę mogą być pieniądze, luksusowe produkty albo… nieodpłatne udostępnienie zdjęć objętych prawem autorskim Kryptoreklama jako nieuczciwa praktyka handlowa Zgodnie pkt 11 zd. 1 załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE kryptoreklama oznacza wykorzystywanie treści publicystycznej w środkach masowego przekazu w celu promocji produktu w sytuacji, gdy przedsiębiorca zapłacił za tę promocję, a nie wynika to wyraźnie z treści lub z obrazów lub dźwięków łatwo rozpoznawalnych przez konsumenta. W każdych okolicznościach należy kwalifikować ją jako nieuczciwą praktykę handlową wobec konsumentów. Co w takim razie może być zapłatą za kryptoreklamę? Ważny wyrok TSUE 2 września [...]

10.01.2022|

Strona internetowa jako dowód w sprawie

Wykorzystywanie strony internetowej w roli dowodu jest możliwe, jeżeli jej treść zostanie odpowiednio utrwalona. Naturalną cechą strony internetowej jest to, że jej treść ulega zmianie. Jednego dnia może zawierać pewne informacje, a drugiego może ich już tam nie być. W opisanej przypadku Sąd uznał, że treść komunikatu, który wyświetlił się pełnomocnikowi spółki, została opisana jedynie w treści skargi. Nie utrwalono jej w taki sposób, aby można było uznać ją za dokument. Uniemożliwiło to prowadzenie dowodu uzupełniającego, co skutkowało odrzuceniem zarzutu. Aby dowód mógł zostać dopuszczony przez sąd, można było załączyć do skargi wydruk screena [...]

10.01.2022|

Prawne pułapki zawodu influencera – czyli, co powinieneś wiedzieć o kryptoreklamie

Jeśli jesteś lub planujesz zostać influencerem i chcesz się dowiedzieć, jak reklamować produkty w Internecie zgodnie z prawem – ten artykuł jest właśnie dla Ciebie! Nowy zawód - influencer Współczesne społeczeństwo stało się ofiarą zmasowanego ataku komercyjnych treści. Do tego stopnia, że dziś reklama może wyskoczyć nam nawet z lodówki - inteligentnej lodówki z wyświetlaczem! Nic w tym dziwnego, że ludzie w drodze ewolucji wykształcili w sobie naturalne mechanizmy obronne i szukają sprawdzonych produktów, to znaczy takich, które już ktoś przetestował i może się o nich podzielić opinią. W mediach społecznościowych można znaleźć również [...]

29.12.2021|

Przekształcenie spółki cywilnej w spółkę jawną

Spółka cywilna jest jedną z najpopularniejszych form prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Wielu przedsiębiorców rozpoczynając swoją przygodę ze wspólnym biznesem, decyduje się na zawarcie umowy spółki cywilnej. Związane jest to przede wszystkim z niewielkimi kosztami, ograniczeniem formalności do minimum, a także szybką i łatwą procedurą zakładania spółki. Spółka cywilna czy może jednak handlowa? Co jednak w sytuacji, gdy wspólny biznes okazał się przysłowiowym „strzałem w dziesiątkę”? Przynosi zyski, a wspólnicy spółki cywilnej chcą zwiększyć rozmiar i zakres prowadzonej działalności? Czy w takim przypadku dalsze prowadzenie spółki cywilnej jest korzystne? Czy obecnie obowiązujące przepisy prawa dopuszczają możliwości [...]

14.12.2021|

Preferencyjny ZUS, a składki zdrowotne w nowym roku. Czy będą jakieś zmiany?

W 2022 roku przedsiębiorcy nadal będą mogli korzystać z tzw. preferencyjnej składki ZUS, z której można korzystać przez pełne 24 miesiące. Podkreślenia wymaga, że tzw. preferencyjne składki na ZUS dotyczą składek społecznych, a nie składki zdrowotnej. Zatem nawet wówczas, gdy dany przedsiębiorca ma prawo do preferencyjnej składki na ZUS, składkę na NFZ rozlicza tak jak pozostali przedsiębiorcy, a więc od 2022r: przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych: 9 proc. miesięcznych dochodów; przy opodatkowaniu podatkiem liniowym: 4,5. proc. miesięcznych dochodów; przy ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych: 9 proc. podstawy, zależnej od przychodów oraz średniej pensji Podstawa wyniesie zaś: 60 proc. przeciętnego [...]

13.12.2021|