Jeśli jesteś lub planujesz zostać influencerem i chcesz się dowiedzieć, jak reklamować produkty w Internecie zgodnie z prawem – ten artykuł jest właśnie dla Ciebie!

Nowy zawód – influencer
Współczesne społeczeństwo stało się ofiarą zmasowanego ataku komercyjnych treści. Do tego stopnia, że dziś reklama może wyskoczyć nam nawet z lodówki – inteligentnej lodówki z wyświetlaczem! Nic w tym dziwnego, że ludzie w drodze ewolucji wykształcili w sobie naturalne mechanizmy obronne i szukają sprawdzonych produktów, to znaczy takich, które już ktoś przetestował i może się o nich podzielić opinią. W mediach społecznościowych można znaleźć również wiele takich „polecajek” od znanych osób, które wykorzystując swój wizerunek, promują określone treści z danej dziedziny i wywierają wpływ na przekonania swoich odbiorców. Marki nauczyły się to wykorzystywać, aby efektywniej docierać do konsumentów. W dużym skrócie można powiedzieć, że tak narodził się nowy zawód – influencer.
Różnica między „polecajką” a kryptoreklamą.
Należy jednak pamiętać, że między „polecajką” i kryptoreklamą jest bardzo cienka granica, którą łatwo przekroczyć. Aby tego uniknąć, należy wiedzieć, czym się one różnią. Kryptoreklama jest to taka wypowiedź, która ma zachęcić do nabywania towarów i usług, a jednocześnie sprawiać wrażenie neutralnej informacji.[1] Jednocześnie jest to związane z uzyskaniem korzyści (majątkowej lub osobistej)[2] od jakiejś firmy. Można powiedzieć, że jest to taka reklama, która sprawia pozory bycia „polecajką”, ale zleconą i opłaconą. Przykładem takiej kryptoreklamy może być post w sieci społecznościowej, w którym autor zachwala niby przypadkiem zakupiony kosmetyk konkretnej marki, a tak naprawdę został opłacony przez firmę (a post nie został oznaczony jako sponsorowany).
Konsekwencje
Kryptoreklama jest czynem nieuczciwej konkurencji, ale również wprowadzeniem w błąd konsumentów, którzy są coraz bardziej wyczuleni na takie nieuczciwe zagrywki. Za takie działanie można nie tylko stracić subskrybentów, ale też na przykład ponieść odpowiedzialność cywilną lub administracyjną w postaci kar finansowych.
[1] Art. 16 ust. 1 pkt 4) ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1913 z późn. zm.)
[1] Art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1914)

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. W 2021 roku została wpisana na listę aplikantów radcowskich OIRP w Warszawie